تغییرات و خدمات شرکت

تغییر یک شرکت به چه معناست؟

یک شرکت در طول حیات حرفه‌ای خود ممکن است بارها دچار تغییرات ریز و درشت شود یا حتی شرایط حاکم بر آن به صورت ارادی یا اجباری تغییر کند تا شرکت بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج آن تطبیق دهد و چهارچوب حقوقی اولیه ای را که برای فعالیت اقتصادی–تجاری در نظر گرفته تغییر دهد. همه این تحولات، باعث به وجود آمدن وضعیت جدیدی در شرکت خواهد شد. در این میان اطلاع از تغییراتی که طبق قانون باید الزاماً ثبت شوند برای متصدیان و موسسان شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است چون در صورت قصور از ثبت تغیرات الزامی، شرکت آنها می‌تواند با محدودیت‌های متعددی رو به رو شود.

کلیه تغییرات مربوط به شرکت اعم از افزایش یا کاهش سرمایه شرکت، تغییر موضوع شرکت، تبدیل سهام شرکت به بانام و بی نام، انتخاب یا تمدید بازرسین، تغییر حق امضا شرکت، تغییر آدرس شرکت، تغییر یا تمدید هیئت مدیره شرکت، تغییر مواد اساسنامه شرکت، ورشکستگی، ابطال و انحلال شرکت باید فوراَ ثبت گردد. ایجاد چنین تغییراتی فقط در صورتی ممکن است که این موارد به تصویب مجمع عمومی فوق العاده و یا هیأت مدیره رسیده باشد. چنین تغیرات و تصمیماتی، باید مطابق قانون تجارت به ثبت برسند. به همین دلیل، ثبت آنها نیاز به تدوین و تنظیم صورتجلسه دارد. قبل از تأسیس سامانه الکترونیکی، امور مربوط به این تغییرات و ثبت آنها با صرف وقت زیاد و دردسرها ی بسیاری انجام می شد اما امروزه متقاضیان به جای مراجعه حضوری به اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری می توانند از طریق اینترنت و با مراجعه به یک وب سایت صورتجلسه تغییرات شرکتها و مؤسسات غیر تجاری را تکمیل کنند و به راحتی پیگیر امور مربوط به روند ثبت تغییرات شرکت خود باشند.

به موجب ماده ۲۰۰ قانون تجارت، ثبت تغییرات ذیل  در شرکت الزامی است:

  • تغییر اساسنامه
  • تمدید مدت شرکت، زاید بر مدت مقرر
  • انحلال شرکت، حتی در مواردی که انحلال به واسطه ی انقضای مدت شرکت صورت گیرد.
  • تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن ها از شرکت
  • تغییر اسم شرکت
  • در هر تقسیم راجع به مورد معین ماده ی ۵۸ ق.ت در ماده ی نهم نظامنامه قانون تجارت، علاوه بر موارد بالا، تغییر مدیر یا مدیران شرکت هم افزوده شده است

ناگفته مشخص است که عدم اطلاع‌رسانی درباره چنین تغییراتی و انعکاس ندادن آن در مراجع مربوطه یا هر گونه اخفاء اطلاعات که موجب ضرر و زیان و اغفال دیگران شود موجبات پاسخگویی فرد را فراهم نموده و عدم ثبت مراتب، نافی مسئولیت و جبران خسارات وارده و قصور قانونی شخص خاطی نخواهد بود.

در مقاله امروز ثبت ۳، قصد داریم پس از مرور شرایط کلی ثبت شرکت، به شرح روند ثبت تغییرات شرکت بپردازیم. با ما همراه باشید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت عبارت است از:

  1. ارائه اساسنامه شرکت همراه امضا و همچنین ذکر شدن موضوع فعالیت شرکت در آن
  2. ارائه اقرار نامه شرکت همراه امضا
  3. ارائه شرکت نامه
  4. ارائه اولین صورت جلسه هیئت مدیره
  5. ارائه صورت جلسه از هیئت موسسین شرکت
  6. ارائه کردن مدارک شناسایی و هویتی رسمی کشور مانند کارت ملی و شناسنامه برای اعضای هیئت مدیره
  7. ارائه کردن مدارک شناسایی و هویتی رسمی کشور مانند کارت ملی و شناسنامه برای مدیرعامل شرکت در صورتی که مدیر عامل از اعضای هیئت مدیره انتخاب نشده باشد.
  8. ارائه مدرک تحصیلی برای اعضای هیئت مدیره و یا ارائه مدرک آموزشی مطابق با آن
  9. ارائه مدرک تحصیلی برای مدیرعامل در صورتیکه مدیر عامل شرکت از اعضای هیئت مدیره انتخاب نشده باشد.
  10. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای تمامی اعضای هیئت مدیره.
  11. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای مدیرعامل اگر مدیرعامل از اعضای هیئت مدیره نباشد.